Sivut

keskiviikko 17. marraskuuta 2021

Meidän perheen "kotityöjako"


Kotitöistä riidellään lapsiperheissä vanhempien kesken ylivoimaisesti eniten, eikä sitä käy kieltäminen ettei meilläkin niistä joskus otettais yhteen niin että miltei tantereet tärisee.

Ei ole ihan läpihuutojuttu löytää sellaista toimivaa järjestelyä, joka mahdollistaisi kummallekin yhtä paljon omaa aikaa ja lepoa - varsinkaan jos toinen on kotiäiti ja toinen kulkee töissä/opiskelemassa. Toinen tekee väkisinkin enemmän.

Tätä postausta lukiessa täytyy tietää myös se, että toinen meistä on paljon tarkempi esimerkiksi kodin siisteyden suhteen ja se olen minä - M' sietää sotkua ja epäjärjestystä paljon paremmin mitä minä. Mä olen myös enemmän sellainen heti-tyyppi, kun taas M' voi antaa asioiden odottaa. 

Miten meillä jakautuu vastuu arjesta?


LASTEN AAMU- JA ILTATOIMET

Arkiaamuisin M' hoitaa Luukaksen aamutoimet sillä aikaa kun me Rasmuksen kanssa heräillään, ja mä sitten tietty hoidan Rasmuksen. Viikonloppuaamuisin taas mä otan vastuun aamutoimista - useimmiten niin että nousen Rasmuksen kanssa jättäen M'n ja Luukaksen nukkumaan niin pitkään kun unta heillä riittää.

Iltatoimet onkin sitten astetta monimutkaisemmin sumplittu, tai no, ei niitä ole sumplittu ollenkaan.. Mutta useimmiten mä annan pojille iltapalan ja pesen hampaat, M' vie Luukaksen sänkyyn ja ottaa Rasmuksen hellään huomaansa että mä pääsen rauhassa siivoamaan huushollin päivän jäljiltä. Illat on meidän perheessä kaikkein pahinta hullunmyllyä, ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että se on PAHA, jos joutuu ne hoitamaan yksin.

LUUKAKSEN PÄIVÄKOTIIN VIENTI JA SIELTÄ HAKU

Pääasiassa mä hoidan nämä, sillä M' starttaa jo seitsemän maita kohti koulua - silloin, jos hänellä sattuu olemaan vaikka myöhäisempi aamu, pääsee aikaisemmin pois tai peräti vapaapäivä, niin hän hoitaa nämä. 

KOTITYÖT, SIIVOAMINEN & RUOANLAITTO

Minä kotonaolevana osapuolena ihan luonnollisesti hoidan tätä osa-aluetta enemmän mitä M' - mä huolehdin viikolla ylläpitosiivouksesta, kun taas sitten isompi viikkosiivous hoidetaan porukalla viikonloppuna. Huolehdin, että kaikille löytyy puhdasta vaatetta ja kaapissa on puhtaita astioita. Teen ruoan niin, että M'n tullessa kotiin päästään koko perhe yhdessä saman pöydän ääreen yhtäaikaa syömään.

M' ottaa kyllä sitten koppia kotitöistä, jos mä olen vaikka todella väsynyt, ja joskus auttelee iltaisin siivoamaan päivän sotkuja pois mikäli Rasmus viihtyy yksinään lattialla tai muualla.


LASTEN NEUVOLAT YM.

Tää osa-alue on ollut alusta saakka mun vastuulla - M' on tainnut kerran vai kaksi kertaa käyttää Luukaksen neuvolassa mun ollessa kipeä ja sen ollessa mahdollista, mutta noin niinkun pääasiassa mä hoidan nämä mikä sekin on ihan loogista kun mä olen Rasmuksen kanssa kotona.

KAUPASSAKÄYNTI & HANKINNAT

Meillä M' on se joka useimmiten käy kaupassa - mä käyn vaan harvoin. Mä hoidan sitten kauppakassitilauksen, ja muut hankinnat lukuunottamatta autoon liittyviä juttuja koska niistä en tiedä sitten yhtään mitään. Isommat hankinnat mietitään yhdessä, mutta usein mä oon se joka ne loppupeleissä sitten toteuttaa. 

KOIRANHOITO

Aiemmin tätä jo vähän sivuutinkin, mutta arkisin M' käyttää Leon aamulla ja antaa aamuruoan. Mä käytän sen sitten päivällä kertaalleen samalla kun nukutan Rasmuksen päiväunille. Iltalenkin hoitaa se kuka kulloinkin parhaiten jaksaa hoitaa. 

Viikonloppuisin mä lenkitän aamulla ja päivällä, M' hoitaa sitten iltalenkin. 

Muut "hoitotoimenpiteet" kuten pesu, kynsienleikkuu, tassujen hoito ym. on pitkälti mun vastuulla. Tämä ihan sen takia, että Leo antaa paremmin mun ne hoitaa - meille tullessaan koiruus antoi hammasta mm. silloin kun kynsiä yritettiin leikata, ja mä opetin Leolle ettei kynsienleikkuun tarvitse olla inhottavaa tai pelottavaa. 

Koulutus on ehkä syytä mainita tässä myös, kun tuo Leo kuitenkin on vielä sellainen "remonttikoira" - tämä on myös suurimmaksi osaksi mun juttu. Tietysti M' osallistuu myös, mutta mä olen meistä se kärsivällisempi joka on oleellinen valttikortti mitä tulee reaktiivisen koiran kouluttamiseen.

...

Yksi plus yksi = mä teen enemmän.

Ja itseasiassa mä myös pyrin siihen, että saan päivän aikana tehtyä mahd. paljon kotitöitä, että iltaisin olisi aikaa sille tärkeimmälle: perheen yhteiselle ajalle, tekemiselle ja olemiselle. 

Joskus tuntuu, niinkuin en muuta edes tekisi kuin siivoaisi ja pyykkäisi ja laittaisi ruokaa - ja joskus se, että on itsellä arjen pyörityksestä kotona niin iso vastuu kannettavana, on tosi raskas taakka kannettavaksi. Olen silti onnellisessa asemassa sen suhteen, että mulla on se toinen joka voi tarvittaessa ottaa niistä koppia.

🖤 Tiia Krista Annika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti